Podcast Hasrizal

Will Smith, Chris Rock dan Pensyarah Tidak Suka B40: ‘Cancel Culture’ Bukan Solusinya

Spread the love
https://anchor.fm/s/1e08f4a8/podcast/rss

Summary

Saya tidak suka dengan ‘cancel culture’. Apabila jumpa seseorang buat sesuatu yang kita tidak berkenan, kita mahu bertindak berlebih-lebihan untuk memusnahkannya.

Ia menyemai kita menjadi individu sombong seolah-olah kita bukan manusia yang tidak akan terjerumus buat silap.

Menolak ‘cancel culture’ bukan lembik, naif, kolot, jauh sekali menyetujui kejahatan.  Tuhan kata kebaikan dan kejahatan tidak sama. Dia juga janji hanya balas jahat dengan something better, boleh tukar musuh jadi kawan.  Ia memang berat, kecuali orang yang sabar dan beruntung.

Apabila anak buat salah, meleterinya, menampar, melibas tali pinggang atau halau dari rumah lebih senang dan ‘puas hati’.  Tetapi ibu bapa yang mahu anak berubah, pilih sabar dan terus berusaha, termasuk semasa anak menolak kesabaran dan usaha itu sendiri.

وَلَا تَسْتَوِى ٱلْحَسَنَةُ وَلَا ٱلسَّيِّئَةُ ۚ ٱدْفَعْ بِٱلَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا ٱلَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُۥ عَدَٰوَةٌۭ كَأَنَّهُۥ وَلِىٌّ حَمِيمٌۭ ٣٤

Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. (Fussilat 41:34)

وَمَا يُلَقَّىٰهَآ إِلَّا ٱلَّذِينَ صَبَرُوا۟ وَمَا يُلَقَّىٰهَآ إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍۢ ٣٥

Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar, dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat. (Fussilat 41:35)

Tuhan kita Allah. Tuhan yang tidak pernah berhenti memberi peluang kepada kita sebagai makhluk ciptaan-Nya, membetulkan kesalahan.

Bukan sahaja Allah itu suka mengampunkan dosa, malah Dia sayang pula kepada hamba yang Dia ampunkan itu.

Ghafur, Rahim.

Jumpa orang buat salah, tegur dan betulkan jika mampu.

Bukannya berbondong-bondong menjadi ababil menabur batu neraka untuk membinasa. Kita semua sama. Hanya masa buat silap yang berbeza-beza.

Send in a voice message: https://anchor.fm/hasrizal/message